Rozmiar opony samochodowej 165/70 R14
Na bocznym oznaczeniu każdej opony odczytać można komplet wartości, które informują o najważniejszych parametrach modelu w danym rozmiarze tutaj 165/70 R14.
Normalizacja sposobu zapisu przez regulację europejską
ECE-R 30 bardzo ułatwiła życie zarówno producentom ogumienia, jak i koncernom motoryzacyjnym i kierowcom poszukującym produktów dopasowanych do ich potrzeb.
Jak czytać rozmiar opony 165/70 R14?
W bocznym opisie
opony 165/70 R14 na początku znajduje się jej szerokość
165 podana w milimetrach, czyli 16,5 centymetra. Bieżnik mierzony jest pomiędzy dwoma skrajnymi punktami obciążonej i założonej na felgę
opony. Szerokość faktycznie może nieznacznie odbiegać od podanej, ze względu na specyfikę procesu produkcyjnego – są to jednak drobne różnice i nie mają wpływu na codzienną eksploatację.
Do obliczenia
wysokości profilu potrzebne są dwie informacje – zapisany tuż po ukośniku procentowy stosunek wysokości do szerokości oraz sama szerokość bieżnika czyli wartość
70. Wynika to z faktu, że taki sposób określania wymiarów umożliwił normalizację i ograniczenie dostępnych wersji rozmiaru. Aby poznać profil
opon 165/70 R14 należy zatem obliczyć ile wynosi
70% ze 165, dzięki czemu dowiadujemy się, że wysokość w tym wypadku to 115,5 milimetra.
Litera w kodzie rozmiarowym
R14 to oznaczenie typu konstrukcji. W tej chwili trudno spotkać właściwie inne opony "
14 165x70" niż te z symbolem "
R" (czyt. er). Zarezerwowany jest on dla opon radialnych z osnową promieniową. Zalety takiej budowy są ogromne (lepsza przyczepność, niższa masa,
wyższa stabilność), co doprowadziło do niemal całkowitej rezygnacji producentów z opon diagonalnych (oznaczanych literą "D").
Ostatnia liczba
14 to informacja o
rozmiarze felgi, na którą powinna być zamontowana dana opona. W przypadku opon 165/70 R14 będzie to wiec felga o przekątnej
14 cali czyli 355,6 milimetra.
Samochody z rozmiarem 165/70 R14
Ogumienie o rozmiarze 165/70 R14 jest dość popularne w samochodach miejskich oraz kompaktowych. Spotkać je można m.in. w takich autach jak Nissan Micra, Suzuki Swift,
Skoda Fabia, Volkswagen UP! czy
Volkswagen Polo.