Opony Barum

W 1945, w związku z polityką gospodarczą nowego rządu Czechosłowacji, doszło do konsolidacji trzech zakładów produkcyjnych: Baty, Rubena i Mitasa. Nazwa upaństwowionego przedsiębiorstwa powstałą z połączenia ich pierwszych liter, a więc: „BA”, „RU” i „M”. Jeszcze przed fuzją każda z firm funkcjonowała w branży oponiarskiej, dlatego do państwowego przedsiębiorstwa wniosła bagaż różnych doświadczeń, a także własną technologię i unikalne rozwiązania.

Zacznijmy od końca, a więc od przedsiębiorstwa Mitas, które spośród trzech członów ma najkrótszą historię. Zostało ono powołane do życia w roku 1933 w Zlinie, i już wtedy jego zarządcy utrzymywali bliskie stosunki finansowe z Batą. W ofercie można było znaleźć ogumienie rowerowe i samochodowe. Pobliska fabryka Ruben początkowo funkcjonowała natomiast pod nazwą Kudrnac, która pochodziła od nazwiska jej założyciela – Josefa Kudrnaca. Po powstaniu w 1908 produkcja była ukierunkowana na szeroko rozumiane artykuły z gumy. Dopiero dwadzieścia lat później z zakładu wytoczono pierwszą oponę rowerową, a niedługo potem także samochodową.

Wreszcie zakład z największym doświadczeniem w branży gumowej – Bata. Jeśli komuś kojarzy się ona z popularną marką obuwia, to intuicja wcale go nie myli – obie firmy mają wspólne korzenie. Zaczęło się właśnie od produkcji butów z gumy. Początkowo w zakładzie braci Bata pracowało trzech pracowników. Ogromne zamówienia od armii były jednak żyłą złota – zastrzyk finansowy pozwolił poczynić duże inwestycje w produkcję, logistykę i innowację. W końcu możliwości przedsiębiorstwa były większe od zapotrzebowania na ich towary. Zdecydowano więc o rozszerzeniu działalności o wytwarzanie niezwykle przyszłościowego produktu – opon. Początkowo było to jedynie ogumienie rowerowe, ale już w 1934 dołączyły do nich pierwsze opony do samochodów i motorów. Posunięcie okazało się być strzałem w dziesiątkę.

Po fuzji opony letnie i zimowe Barum trafiały początkowo głównie na rynki Europy Centralnej i Wschodniej. Znalazły także uznanie w Polsce, a szczególnie wśród naszych motocyklistów. Druga połowa XX wieku to szybki wzrost firmy. Powstała nowa fabryka opon Barum, zaczęto produkcję ogumienia radialnego, a nawet zainicjowano coroczny rajd noszący tę samą nazwę. Lata 90. przyniosły podział państwa na dwie części i szeroki program prywatyzacji państwowych przedsiębiorstw, który objął także zakład produkujący opony Barum. Firma dołączyła do niemieckiego koncernu Continental, co dało początek spółce Barum Continental s.r.o Group of Companies. Obecnie oferta opon Barum zawiera przede wszystkim modele dedykowane dla aut osobowych, ciężarowych i rolniczych. Roczna produkcja kształtuje się na poziomie kilkunastu milionów egzemplarzy.